Diabetes Jenis 2 – CS Leaflabs

Diabetes Jenis 2

Diabetes Jenis 2


Untuk membuat diagnosis diabetes jenis 2, doktor akan gunakan beberapa ujian darah yang berbeza. Anda biasanya perlu diuji sekurang-kurangnya dua kali untuk mengesahkan diagnosis. Diabetes boleh disebabkan oleh faktor usia atau risiko lain. 

Diabetes berlaku apabila badan anda tidak menghasilkan insulin yang mencukupi, atau tidak dapat menggunakan insulin dengan baik dalam tempoh jangka masa panjang. Hal ini menyebabkan paras gula dalam darah anda menjadi terlalu tinggi, dan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius dari masa ke semasa.

Berita baiknya adalah keadaan diabetes jenis 2 yang boleh dipatah balik. Setelah anda didiagnosis, anda boleh mengikut saranan doktor untuk rancangan rawatan agar kekal sihat. Diagnosis dan pengurusan awal adalah penting untuk membantu mencegah masalah yang lebih serius. 


Jenis diabetes 

Tiga jenis diabetes utama adalah diabetes kehamilan, diabetes jenis 1, dan diabetes jenis 2. 


Diabetes kehamilan

Diabetes kehamilan berlaku apabila anda mempunyai gula dalam darah yang tinggi semasa mengandung. Diabetes kehamilan harus diuruskan dengan baik untuk mengurangkan risiko komplikasi kepada anda atau bayi anda.

Diabetes kehamilan biasanya hilang setelah bayi dilahirkan. Tetapi menghidap diabetes kehamilan meningkatkan risiko anda menghidap diabetes jenis 2. Selepas kehamilan, doktor anda akan membuat ujian darah untuk menguji tahap gula dalam darah untuk memastikan anda tidak lagi menghidap diabetes.


Diabetes jenis 1

Individu yang menghidap diabetes jenis 1 tidak menghasilkan insulin dalam badan mereka. Jadi, mereka perlu mengambil insulin setiap hari. Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit ( CDC ) Diabetes Jenis 1 merangkumi 5 hingga 10 peratus untuk semua kes diabetes. Biasanya Diabetes jenis 1 ini didiagnosis pada awal dewasa.


Diabetes jenis 2

Diabetes jenis 2 tidak sama dengan diabetes jenis 1. Tidak seperti mereka yang menghidap diabetes jenis 1, orang yang menghidap diabetes jenis 2 boleh menghasilkan insulin, tetapi badan mereka tidak boleh menggunakannya insulin dengan baik.

Diabetes jenis 2 ini merangkumi 90 hingga 95 peratus dari semua kes diabetes yang didiagnosis. Walaupun boleh berlaku pada semua peringkat usia, diabetes jenis 2 lebih banyak terjadi kepada individu yang berumur lebih dari 45 tahun. 

Sekiranya anda fikir anda mungkin menghidap diabetes, anda boleh jumpa doktor untuk dapatkan kepastian. Diabetes jenis 2 yang tidak terkawal boleh menyebabkan komplikasi teruk, seperti: 

·         Amputasi kaki atau kaki

·         Masalah penglihatan atau kebutaan

·         Penyakit jantung

·         Penyakit buah pinggang

·         Strok

Diabetes jenis 2 juga dikaitkan dengan tahap kolesterol yang tinggi. Ia boleh menyebabkan kolesterol dan trigliserida LDL atau kolestrol jahat anda naik, dan kolesterol HDL atau kolestrol baik anda turun. Perubahan ini dapat meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.

Walaupun diabetes biasanya dapat diatasi, penting untuk mengikuti rawatan anda dengan serius. Menurut CDC, diabetes adalah penyebab utama kematian ke-7 di Amerika Syarikat.

Banyak komplikasi diabetes yang teruk dapat dielakkan dengan rawatan. Oleh sebab itu, diagnosis awal sangat penting.



Gejala diabetes jenis 2 

Sebilangan orang didiagnosis menghidap diabetes jenis 2 kerana mereka mempunyai gejala diabetes yang ketara. Gejala awal adalah:

 

·         Kerap membuang air kecil

·         Selalu dahaga

·         Keletihan

·         Penglihatan kabur


Keadaan kulit

Terdapat juga beberapa keadaan kulit yang kadang-kadang boleh menjadi tanda diabetes. Ini termasuk:

  • Luka yang tidak akan sembuh ataupun lambat sembuh. Kesan gula darah tinggi dapat mengurangkan kemampuan kulit anda untuk sembuhkan luka. Ini boleh menyebabkan jangkitan dan bisul kulit.

  • Kulit lebih gelap, dan tebal di lipatan kulit anda. Acanthosis nigricans adalah keadaan pigmen kulit yang terdapat di kawasan seperti ketiak, leher, tangan, lutut, pangkal paha, dan siku.

  • Kulit berlebihan. Pertumbuhan kulit yang kecil ini biasanya berlaku pada kelopak mata, ketiak, leher, dan pangkal paha anda.

  • Lebam yang berubah menjadi tompok kulit yang padat dan keras. Necorbiosis lipoidica boleh menyebabkan tompok kuning, coklat, atau kemerahan terbentuk pada kulit anda.

  • Kulit yang sangat tebal dan keras pada jari, jari kaki, atau kedua-duanya. Sclerosis digital boleh menyukarkan pergerakan jari anda.

  • Ruam lebam kecil, gatal, menyakitkan, seperti jerawat yang bertukar menjadi kuning. Xanthomatosis tiba-tiba boleh berlaku apabila seseorang mempunyai trigliserida tinggi. Selalunya, orang yang didiagnosis dengan xanthomatosis letusan menghidap diabetes. Tetapi keadaan ini juga berlaku pada orang yang tidak menghidap diabetes.

  • Bintik-bintik shin. Dermopati diabetes menyebabkan bintik-bintik atau garis yang kelihatan yang membuat penyok kecil pada kulit.


Anda perlu ingat bahawa gejala ini bukan penentu anda mempunyai diabetes. Akan tetapi jika anda melihat perubahan ini, adalah idea yang baik untuk memeriksanya di klinik ataupun hospital berhampiran.


Bagaimana doktor mendiagnosis diabetes jenis 2 

Gejala diabetes jenis 2 sering berkembang secara beransur-ansur. Kerana anda mungkin atau mungkin tidak mempunyai gejala, doktor anda akan menggunakan ujian darah untuk mengesahkan diagnosis anda.

Ujian darah ini dapat digunakan untuk mengukur jumlah gula ( glukosa ) dalam darah anda:

·         Ujian A1C ( hemoglobin glisasi )

·         Ujian glukosa plasma puasa

·         Ujian glukosa plasma secara rawak

·         Ujian toleransi glukosa oral 

Doktor akan meminta satu atau lebih ujian darah untuk mengesahkan diagnosis anda. Ujian biasanya akan dilakukan lebih dari sekali untuk mengesahkan keputusannya, kecuali anda mempunyai gejala diabetes yang jelas. 


Apa yang terjadi semasa ujian gula darah 

Untuk melakukan ujian darah, juruteknik makmal, jururawat, atau pegawai kesihatan lain akan menggunakan jarum kecil untuk mengambil sampel darah anda. Sampel kemudian dihantar ke makmal untuk diuji. 

Beberapa ujian diabetes memerlukan anda bersiap sedia untuk menghadapi ujian ini. Sebagai contoh, anda mungkin diminta berpuasa untuk jangka masa yang ditetapkan sebelum ujian. Doktor anda akan memberi anda arahan untuk memberitahu anda cara membuat persediaan untuk ujian anda. 

Hasil ujian gula darah anda boleh dipengaruhi oleh keadaan atau ubat kesihatan yang lain, jadi beritahu doktor anda tentang penyakit atau tekanan yang anda alami. Dan pastikan doktor anda mengetahui tentang ubat yang anda ambil. 


Siapa yang harus diuji untuk diabetes jenis 2? 

Selalunya, orang didiagnosis menghidap diabetes jenis 2 melalui ujian saringan rutin. Pemeriksaan rutin bermaksud anda diuji kerana anda mungkin berisiko menghidap diabetes, walaupun anda tidak mempunyai tanda atau gejala. 

Pemeriksaan rutin untuk diabetes biasanya bermula pada usia 45 tahun. Anda harus disaring lebih awal jika anda mempunyai: 

·         Tekanan darah tinggi

·         Penyakit kardiovaskular

·         Obesiti atau berat badan berlebihan

·         Sindrom ovari polikistik

·         Acanthosis negricans, keadaan kulit

·         Sejarah keluarga diabetes jenis 2

·         Sejarah diabetes kehamilan atau anda telah melahirkan bayi dengan berat lebih dari 9 paun (4.1 killogram)

·         Tahap rendah kolesterol HDL ( “ baik ” ) atau tahap trigliserida yang tinggi.

·         Gaya hidup yang tidak aktif

Pemeriksaan rutin menggunakan ujian darah untuk memeriksa tanda-tanda diabetes. 

Seterusnya, mari kita lihat lebih dekat beberapa ujian darah yang biasa digunakan untuk mendiagnosis diabetes.


Ujian A1C (hemoglobin glisasi )

Ujian A1C mengukur tahap gula darah purata anda selama 2 hingga 3 bulan yang lalu. Kadang-kadang dipanggil ujian hemoglobin glikasi. 

Ujian ini mengukur jumlah glukosa ( gula ) yang melekat pada hemoglobin dalam darah anda. Hemoglobin adalah protein yang membawa oksigen dalam sel darah merah. Semakin tinggi A1C anda, semakin tinggi kadar gula darah.

Kelebihan ujian A1C adalah ianya mudah. Anda tidak perlu berpuasa sebelum ujian ini. Dan sampel darah dapat dikumpulkan pada bila-bila masa sepanjang hari.

Ini merupakan maksud keputusan ujian A1C anda: 

Keputusan A1C

A1C

Keputusan

Di bawah 5.7%

Biasa

5.7 hingga 6.4%

Prediabetes

Diabetes 6.5%

atau lebih tinggi

 

Ujian A1C juga digunakan untuk memantau tahap gula darah anda setelah anda didiagnosis menghidap diabetes. Sekiranya anda menghidap diabetes, tahap A1C anda harus diperiksa sekurang-kurangnya dua kali setahun.


Faktor yang boleh mempengaruhi keputusan A1C

A1C mengukur gula yang melekat pada hemoglobin dalam darah anda. Satu jenis hemoglobin, hemoglobin A, adalah yang paling biasa. Tetapi terdapat banyak lagi jenis hemoglobin, yang dikenali sebagai varian hemoglobin. Dalam beberapa kes, mempunyai varian hemoglobin boleh mempengaruhi hasil A1C anda.

Kira-kira 7 peratus orang di seluruh dunia dilahirkan dengan varian hemoglobin, dan kebanyakan orang tidak tahu bahawa mereka memilikinya. Beberapa varian hemoglobin lebih biasa pada orang warisan Afrika, Mediterranean, atau Asia.

Mempunyai varian hemoglobin boleh menyebabkan hasil ujian A1C anda tidak betul,sama ada tinggi atau rendah. Sekiranya doktor anda mendapati bahawa keputusan A1C anda tidak sesuai dengan gejala anda atau hasil ujian anda yang lain, mereka mungkin akan meminta ujian tambahan. 

Beberapa keadaan kesihatan seperti anemia, penyakit buah pinggang, dan kegagalan hati juga boleh mempengaruhi hasil A1C. Jangan risau, doktor akan mengulangi ujian sebelum membuat diagnosis.


Ujian glukosa plasma puasa 

Ujian glukosa plasma puasa mengukur gula darah anda pada masa ujian. Ini berbeza dengan ujian A1C, yang mengukur kadar gula darah dalam jangka masa yang lebih lama. 

Untuk ujian glukosa plasma puasa, sampel darah anda akan diambil setelah anda berpuasa sekurang-kurangnya 8 jam, biasanya semalaman. Ini bermaksud anda tidak boleh makan atau minum pada masa itu. Doktor anda akan memberitahu anda jika anda boleh menghirup air semasa berpuasa sebelum ujian. 


Hasil ujian anda biasanya akan dinyatakan dalam miligram per desiliter ( mg / dL ). 

Ini merupakan maksud keputusan anda:

Hasil glukosa plasma

Keputusan

sehingga 99 mg / dL

Biasa

100 hingga 125 mg / dL

Prediabetes

126 mg / dL atau lebih tinggi

Diabetes


Ujian toleransi glukosa oral (OGTT)

Ujian toleransi glukosa oral (OGTT) mengukur gula darah anda sebelum dan selepas anda minum air gula yang dirumus khas untuk ujian ini. Seperti ujian glukosa plasma puasa, anda perlu berpuasa semalaman terlebih dahulu.

Apabila anda tiba di janji temu, anda akan menjalani ujian gula darah puasa. Kemudian anda akan minum air gula. Setelah selesai, doktor akan menguji kadar gula darah anda secara berkala selama beberapa jam.

Ujian ini mengesan diabetes lebih baik daripada ujian lain, seperti ujian glukosa plasma puasa. Tetapi lebih mahal dan memerlukan masa lebih lama daripada ujian gula darah yang lain.


Untuk ujian toleransi glukosa oral, ini merupakan maksud keputusan anda:

Hasil toleransi glukosa oral

Keputusan

sehingga 140 mg / dL

Biasa

140 hingga 199 mg / dL

Prediabetes

200 mg / dL atau lebih tinggi

Diabetes


Versi ujian yang berbeza ini digunakan untuk mendiagnosis diabetes kehamilan. Nombor yang akan digunakan doktor untuk membuat diagnosis juga berbeza.


Pernahkah keputusan ujian salah

Pada mulanya, keputusan ujian anda mungkin berbeza. Sebagai contoh, ujian glukosa plasma puasa mungkin menunjukkan bahawa anda menghidap diabetes tetapi ujian A1C mungkin menunjukkan bahawa anda tidak. Sebaliknya pun boleh berlaku.

Bagaimana ini berlaku? Ini mungkin bermaksud bahawa anda berada di tahap awal diabetes, dan kadar gula darah anda mungkin tidak cukup tinggi untuk ditunjukkan pada setiap ujian. Beberapa keputusan ujian gula darah juga boleh berbeza-beza dari hari ke hari berdasarkan pelbagai faktor, seperti tekanan atau penyakit.

Ingat bahawa doktor biasanya perlu mengulangi sebarang ujian untuk mengesahkan diagnosis anda.

Anda harus selalu bertanya lebih banyak soalan atau mendapatkan pendapat kedua jika anda mempunyai kebimbangan atau keraguan mengenai hasil keputusan anda.

  

Perancangan rawatan 

Setelah anda mengetahui bahawa anda menghidap diabetes jenis 2, anda boleh berbincang dengan doktor anda untuk membuat rancangan rawatan. Ini boleh merangkumi rancangan untuk: 

·         Penurunan berat badan yang sihat

·         Perubahan pada diet anda

·         Ubat

·         Ujian gula darah secara berkala

Penting untuk melanjutkan rawatan dan temu janji perubatan anda. Anda boleh berbincang dengan doktor anda mengenai matlamat gula darah anda, dan seberapa kerap anda harus menguji gula darah anda. Memantau gula darah anda secara berkala dan mengesan gejala anda adalah langkah penting untuk kesihatan jangka panjang anda.

 


Peringatan 

Tidak ada penawar untuk diabetes jenis 2. Tetapi keadaan ini sangat terkawal dengan banyak pilihan rawatan yang berkesan.

Sekiranya anda berusia lebih dari 45 tahun, mengalami gejala diabetes, atau anda mempunyai keadaan yang meningkatkan risiko diabetes anda, berbincanglah dengan doktor anda mengenai ujian. 

Langkah pertama adalah mengambil ujian dan memahami keputusan ujian anda. Penting untuk membincangkan keputusan anda dengan doktor anda. Untuk mengesahkan diagnosis anda, doktor biasanya perlu menguji anda lebih dari sekali.

Sekiranya anda didiagnosis menghidap diabetes, bekerjasama dengan doktor anda untuk memulakan rancangan rawatan yang sesuai untuk anda.

Dengan mengikuti rancangan rawatan anda, anda dapat membantu mengelakkan komplikasi diabetes.

 

 

 





Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping