Gejala-Gejala Diabetes – CS Leaflabs

Gejala-Gejala Diabetes

Gejala-Gejala Diabetes


Diabetes adalah keadaan di mana badan tidak menghasilkan insulin (jenis 1) atau tidak menggunakan insulin dengan baik (jenis 2). Kedua-dua jenis ini mengakibatkan terlalu banyak glukosa, atau gula, dalam darah. 

Insulin adalah hormon yang dibuat di pankreas. Insulin bantu untuk mengawal jumlah glukosa dalam darah, dan membolehkan tubuh anda menggunakan gula dari karbohidrat untuk tenaga.

Tanpa insulin, gula tidak dapat masuk ke dalam sel anda dan ia terkumpul dalam aliran darah. 

Kira-kira 1.5 juta orang Amerika didiagnosis menghidap diabetes setiap tahun, namun banyak yang mungkin tidak didiagnosis.

Diabetes adalah penyakit kronik dan progresif. Oleh itu, memahami bagaimana mengenali gejala adalah kunci untuk mengekalkan tahap gula darah yang sihat.

Tetapi gejala diabetes awal tidak sama untuk semua orang. Sebilangan orang mengalami tanda-tanda biasa berlaku, sementara yang lain mengalami gejala yang jarang berlaku. 


Berikut adalah 12 gejala luar biasa yang mungkin menunjukkan diabetes: 


1.  Kulit lebih gelap di leher

Salah satu gejala diabetes yang mungkin berlaku adalah perkembangan tompok-tompok gelap pada kulit anda, terutama di leher anda. 

Tompok-tompok gelap mungkin tersebar luas, atau hanya dapat dilihat pada lipatan kulit. Kulit di leher anda mungkin juga terasa baldu atau tebal. 

Keadaan ini dikenali sebagai acanthosis nigricans (AN). Kadang-kadang terdapat di pangkal paha dan ketiak juga. 

Keadaan ini biasa berlaku pada diabetes jenis 2 dan pada mereka yang mempunyai kulit yang lebih gelap. Ia berlaku apabila kadar insulin yang tinggi dalam aliran darah menyebabkan sel kulit membiak lebih cepat daripada biasa. 


2.  Jangkitan berulang 

Menghidap diabetes juga dapat melemahkan sistem imun anda, menjadikan anda lebih rentan terhadap penyakit. Akibatnya, anda mungkin mengalami jangkitan berulang. 

Ini termasuk:

·         Jangkitan faraj

·         Jangkitan yis

·         Jangkitan pundi kencing

·         Jangkitan kulit

Apabila terdapat terlalu banyak gula dalam darah anda, sel darah putih mengalami kesukaran untuk melalui aliran darah. Ini menurunkan kemampuan badan anda untuk melawan jangkitan.  


3.  Perubahan penglihatan 

Sekiranya anda melihat perubahan dalam penglihatan anda, pemikiran pertama anda mungkin membuat janji temu dengan doktor mata. Walau bagaimanapun, perubahan penglihatan juga boleh menjadi tanda amaran diabetes. 

Gula darah tinggi boleh mempengaruhi setiap bahagian badan anda, termasuk mata anda. Ia dapat mengubah tahap cairan di mata anda, mengakibatkan pembengkakan, penglihatan kabur, atau kesukaran memusatkan perhatian pada objek. 


4.  Pening kepala

Sebilangan orang mengaitkan pening kepala dengan keletihan atau kelaparan yang boleh berlaku tetapi ini juga boleh berlaku dengan diabetes, dan bukan hanya dengan gula darah rendah. 

Gula darah tinggi juga boleh menyebabkan pening. Tahap glukosa yang tinggi boleh menyebabkan kencing kerap, menyebabkan dehidrasi. Dan tahap air yang rendah di dalam badan anda mempengaruhi seberapa baik fungsi otak anda. Dehidrasi juga boleh mempengaruhi tumpuan dan ingatan. 


5.  Disfungsi seksual 

Disfungsi ereksi adalah satu lagi kemungkinan gejala diabetes. Ini biasanya mempengaruhi lelaki dengan diabetes jenis 2, menyukarkan mereka untuk mencapai ereksi. 

Masalah seksual berlaku apabila gula darah tinggi merosakkan saraf dan saluran darah yang membawa darah ke zakar. 

Disfungsi seksual juga boleh berlaku pada wanita, mengakibatkan pelinciran gairah dan lemah. Walau bagaimanapun, penyelidikan mengenai masalah seksual yang berkaitan dengan diabetes pada wanita kurang berbanding dengan lelaki.


6.  Perubahan mood 

Selalunya merasa jengkel atau mengalami perubahan mood anda adalah satu lagi tanda diabetes yang tidak didiagnosis. Ini kerana diabetes yang tidak dikendalikan dapat mencetuskan perubahan gula darah yang cepat.

Tahap gula darah anda dapat menyumbang kepada perubahan mood yang cepat, jadi tahap di bawah atau di atas julat normal dapat mempengaruhi perasaan anda. 

Berita baiknya adalah bahawa kerengsaan dan perubahan mood yang lain bersifat sementara dan emosi kembali normal kerana kadar gula darah menjadi lebih stabil. 


7. Berat badan

Apabila badan tidak menghasilkan atau tidak dapat menggunakan insulin dengan betul, sel anda tidak mendapat cukup glukosa bagi digunakan untuk tenaga. Akibatnya, badan mula membakar lemak dan jisim otot untuk tenaga. Ini boleh menyebabkan penurunan berat badan secara tiba-tiba. 


8. Gatal

Diabetes dan gula darah yang tidak didiagnosis juga boleh merosakkan serat saraf di seluruh badan anda. Kerosakan ini boleh berlaku di mana sahaja, tetapi biasanya mempengaruhi saraf di tangan dan kaki. 

Kerosakan ini boleh menyebabkan gatal. Selain itu, kerosakan saluran darah yang disebabkan oleh peningkatan gula darah dapat mengurangkan peredaran pada anggota badan anda. Ini boleh mengeringkan kulit anda sehingga gatal dan mengelupas.


9. Nafas berbau buah

Nafas berbau buah adalah gejala diabetes yang kurang diketahui, atau lebih khusus lagi, ketoasidosis diabetes.

Sekali lagi, apabila badan anda tidak dapat menggunakan insulin untuk tenaga, ia akan memecah sel lemak anda untuk tenaga. Proses ini menghasilkan asid yang dikenali sebagai keton. 

Keton yang berlebihan dalam aliran darah biasanya meninggalkan badan melalui air kencing. Walaupun begitu, ketika badan mula memecah lemak untuk tenaga, kesannya adalah nafas atau nafas berbau buah yang berbau seperti aseton, atau cat kuku. 

Ketoasidosis diabetes adalah komplikasi diabetes yang teruk dan jika anda yakin menghidapnya, anda harus mendapatkan rawatan perubatan. 


10. Sakit di anggota badan anda

Apabila tahap gula yang tinggi menyebabkan kerosakan saraf — neuropati diabetes — anda mungkin mengalami komplikasi seperti sakit atau kekejangan. 

Kesakitan ini boleh berlaku di kaki, atau anda mungkin mengalami sensasi kesemutan atau terbakar atau mati rasa di anggota badan anda. 


11. Mulut kering

Sesiapa sahaja boleh mengalami mulut kering, tetapi lebih cenderung mempengaruhi orang yang menghidap diabetes kerana gula darah tinggi mengurangkan aliran air liur. 

Terlalu sedikit air liur di mulut adalah pendahulu kerosakan gigi dan penyakit gusi. Cukup aneh, mulut kering boleh berterusan walaupun selepas diagnosis diabetes. Mulut kering adalah kesan sampingan dari beberapa ubat yang digunakan untuk merawat diabetes.


12. Mual

Mual dan muntah adalah gejala lain yang boleh menunjukkan diabetes juga. Kedua-duanya boleh berlaku akibat neuropati. 

Kerosakan saraf boleh mengelakkan badan anda memindahkan makanan dari perut ke usus dengan betul. Gangguan proses ini boleh menyebabkan makanan kembali ke perut, mengakibatkan mual dan kadang-kadang muntah. 


Apakah gejala diabetes yang lebih biasa?

Seiring dengan mengenali gejala diabetes yang jarang berlaku, penting untuk memperhatikan gejala yang lebih biasa yang berkaitan dengan ketidakupayaan untuk menggunakan insulin dengan betul. 

Gejala diabetes yang biasa termasuk: 

·         Selalu dahaga

·         Kerap membuang air kecil

·         Kelaparan yang melampau

·         Luka lambat sembuh 


Bilakah saya berjumpa doktor?

Walaupun tidak ada penawar diabetes, ia dapat diatasi dengan rawatan. Tetapi jika tidak dirawat, ia boleh menyebabkan komplikasi seperti: 

·         Kerosakan saraf yang tidak dapat dipulihkan

·         Kebutaan

·         Komplikasi kulit

·         Penyakit buah pinggang

·         Amputasi

·         Strok

·         Kematian

Sekiranya anda tidak merasa seperti diri anda akhir-akhir ini, atau jika anda mempunyai gejala diabetes sila berjumpa doktor. 

Ujian gula darah secara rawak, ujian gula darah puasa, dan ujian A1C yang mengukur glukosa darah anda dari masa ke semasa akan dapat membantu doktor anda mendiagnosis diabetes. 

Setelah didiagnosis, rawatan boleh merangkumi insulin, ubat oral, senaman, dan juga perubahan diet. 



Peringatan

Gejala awal diabetes sukar dikenali. Sekiranya anda mempunyai gejala luar biasa yang tidak bertambah baik atau bertambah buruk, buat janji temu dengan doktor anda.

Ujian dapat mengesahkan atau mengesampingkan penyakit ini. Sekiranya anda didiagnosis menghidap diabetes, doktor anda boleh mengesyorkan rawatan terbaik.

 

 

 

 

 

 




Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping